Professor afslører: Flensburg bruger kunstig intelligens
I Bundesligaen indsamles der i dag enorme mængder data under kampene: Hvor hurtigt og hvor langt spillerne bevæger sig, med hvilken kraft bolden kastes, og mange andre parametre registreres af systemet Kinexon. Normalt bruges sådanne data som et supplement til trænernes vurderinger, men hos SG Flensburg-Handewitt tager man skridtet videre.
Prof. Dr. Jochen Baumeister fra Paderborn forklarer til Flensborg Avis:
"Vi kan via KI beregne sandsynligheden for, at der falder et mål i de næste tre sekunder – alt afhængigt af, hvilken spiller der er på banen, eller hvilken struktur holdet spiller med." Samtidig bruges systemet også i scouting, hvor man kan simulere, hvordan nye spillere passer ind, og hvilken effekt de vil have på sandsynlighederne for succes.
Michael Döring, SG’s atletik- og performance-træner, fungerer som bindeled mellem forskerteamet og klubben, mens cheftræner Ales Pajovic får ro til at træffe sine beslutninger på banen. Baumeister understreger, at AI ikke erstatter spillet: "Vi kan analysere så meget data, vi vil, men til sidst er det stadig spillet, der afgør resultatet."
Samarbejdet har allerede vist stor effekt i belastningsstyring, hvor SG har haft få muskelskader, og holdets strategiske planlægning drager nytte af forskernes analyser. Ifølge Baumeister kan AI øge sandsynligheden for succes med selv få procent – en forskel, der kan være afgørende i professionel håndbold.
SG Flensburg-Handewitt er ifølge Baumeister fortsat den eneste håndboldklub i verden, der arbejder på denne måde, hvor AI-systemet integreres så tæt med trænerstaben og spillerne.