Hans Lindberg og kulturprofiler samler millioner ind til Røde Kors
Et år med events, netværk og stærkt engagement kulminerede lørdag, da Røde Kors afslørede, at årets ambassadører i Klub 10 og Klub 100 har indsamlet hele 4,1 millioner kroner til organisationens humanitære arbejde. En af dem, der gik forrest, var håndboldprofilen Hans Lindberg, som sammen med erhvervsmanden Marius Sangild stod bag en velgørenhedsgalla i Cirkusbygningen med optrædener fra bl.a. Mads Langer, Infernal og Jung.
"Vi havde aldrig prøvet noget lignende før, men det var fedt at være to om det – vi bakkede hinanden op hele vejen. Selve aftenen var magisk, og det var en stor oplevelse at se det hele lykkes," fortæller Lindberg.
Arrangementet var ét blandt mange initiativer, som et bredt netværk af kultur- og erhvervsprofiler har søsat det seneste år som en del af Røde Kors’ Klub 10 og Klub 100. Resultatet blev offentliggjort ved en særlig begivenhed på RAGNAROCK i Roskilde med omkring 200 deltagere.
Røde Kors’ generalsekretær Anders Ladekarl kalder indsatsen for "fantastisk", og roser ambassadørernes kreativitet og evne til at mobilisere netværk og fællesskaber til fordel for mennesker i nød – både i Danmark og internationalt.
Blandt de øvrige ambassadører er Kristine Esmer og Mille Skat, stiftere af sportstøjmærket Planet Nusa, der har aktiveret deres community med events, kollektioner og donationer. Når året i Klub 10 slutter, fortsætter ambassadørerne i Klub 100 og bakker fortsat op om Røde Kors’ arbejde.
I alt har Klub 10 og Klub 100 rejst over 50 millioner kroner de seneste ti år. Det kommende hold ambassadører tæller navne som influencer Louise Bjerre, Cana Buttenschøn fra Cana Care, fremtidsforsker Anne Skare Nielsen og flere iværksættere og kreative profiler.