LIVE - Mest læste Håndboldnyheder

Patrick Andersen

TikTok-fænomenet Skjern overgår hele Bundesligaen

Skjern Håndbold har haft en sommer, hvor profiler er skiftet ind og ud, men uden for banen har klubben allerede sikret sig en helt særlig titel: Som håndboldens ukronede verdensmester på sociale medier.

Fra den lille by i Vestjylland med blot 7.800 indbyggere har Skjern skabt et globalt digitalt publikum, der overgår selv de største klubber i Tyskland. På TikTok har klubben nu 653.000 følgere – mere end tolv gange så mange som de tyske mestre Füchse Berlin og langt flere end både Rhein-Neckar Löwen og THW Kiel. På YouTube er Skjern også førende med over 100.000 abonnenter.

Ifølge kommunikationschef Nicklas Thygesen begyndte satsningen for syv år siden som et eksperiment. I dag er content-teamet vokset til to mand, og TikTok er blevet omdrejningspunktet. Gennembruddet kom i 2022, da en tilfældig video af spillere, der dyppede hænderne i harpiks, gik viralt og blev set mere end 100 millioner gange. Det ændrede hele klubbens digitale position.

Siden da har Skjern forfinet strategien. I stedet for at jage hurtige klik satser klubben nu på autentiske håndboldklip, og flere videoer har nået 20-30 millioner visninger. Det har givet Skjern en global fanbase, hvor halvdelen af følgerne er kvinder, gennemsnitsalderen er 18 år, og trøjeforespørgsler strømmer ind fra lande som Portugal, Spanien og USA.

”I begyndelsen spurgte mange, hvorfor vi brugte penge på sociale medier. Men nu kan alle se, hvor vigtig en platform det er – for klubben, for spillerne og for sponsorerne,” siger Nicklas Thygesen til Handball-World.

Forretningsmæssigt er potentialet dog endnu ikke fuldt udnyttet. Mange danske sponsorer fokuserer stadig mere på Champions League-deltagelse end på digitale nøgletal. Alligevel oplever Skjern, at den store rækkevidde kan bruges til at hæve værdien af eksisterende aftaler – og Thygesen tror, at udviklingen vil accelerere, når en yngre generation får mere at sige i virksomhederne.

Senest viste Skjern, hvordan digitale greb kan forstærke sportslige begivenheder. Da klubben hentede Mads Mensah, havde content-teamet to dage til at planlægge – og resultatet blev videoer og billeder, der samlet nåede 1,3 millioner visninger. Samtidig blev afgangen af Noah Gaudin til PSG fulgt tæt på de sociale medier.

Skjern var den første klub i Danmark til at satse på TikTok og er stadig langt foran alle konkurrenter. Opskriften er enkel: fleksibilitet, hurtighed og passion. ”Ofte er det de spontane mobilklip, der eksploderer, mens de planlagte videoer drukner,” siger Thygesen.

LIVE - Mest læste Håndboldnyheder

LIVE - Mest læste Fodboldnyheder

LIVE - Mest læste ishockeynyheder