Det læser de besøgende på HBOLD lige nu

Christian Vindstrup

Historisk sponsorat i Tyskland

Bundesligaen har ændret navn og logo, da en ny hovedsponsor er trådt til, og planen er klar for Daikin Airconditioning. Idéen bag den store investering er først og fremmest et større kendskab til virksomheden i Tyskland blandt befolkningen, men ambitionerne stopper ikke her.

Bag om Daikin 

Det Japanske firma Daikin Industries oprindeligt fra Osaka, Japan, er en af de førende leverandører af ventilation, aircondition og køling. Hvor de i deres seneste regnskabsår omsatte for over 28 milliarder euro. 

Sponsoratet er finansieret af deres afdeling i Tyskland, hvor der var en omsætning på 300 millioner euro, hvilket åbnede rig mulighed for at investere penge i et sponsorat. 

Historisk sponsorat

"Sponsoratet er økonomisk attraktivt og helt unikt for tysk håndbold historie" siger “liga-præsident” Uwe Schwenker, da kontrakten for nyligt blev annonceret. Hvilket har fået flere til at spekulere på størrelsen af sponsoratet. 

Der har dog ikke været en officiel udmelding omkring størrelsesordenen på aftalen, men undersøgelser fra kicker (tysklands førende sportsmagasin), mener at betaling pr sæson er på den anden side af fem millioner euro (37 mio danske kroner). 

Dette er altså mere end alle danske klubber, hvis man tager udgangspunkt i den artikel tv2 udgav om klubbernes respektive økonomi.  

Konkurrenter investerer i fodbold 

Hidtil har firmaet ikke investeret i sport, pånær Munich BMW Open i tennis. De har ønsket at blive mere populære i Tyskland, og fundet at håndboldligaen er det bedste markedet at levere en investering når det kommer til sport i Tyskland. 

Mange virksomheder vælger at investere i fodbold, men de har ønsket at differentiere sig, og finder et godt match mellem de værdier der i håndbolden og deres firma. Samtidig sidder mange af deres konkurrenter allerede tungt på fodboldmarkedet i klubber som Mainz 05, Borussia Dortmund og FC Bayern München. 

Vision for Daikin 

Daikin ønsker at blive de førende indenfor håndbold, og vil være med til at udvikle og promovere håndbold i fremtiden. De drager en parallel til Viessmann og vintersport, og ønsker at have et samarbejde lignende, hvor man ikke kan tænke på håndbold uden at tænke på Daikin. 

Deres administrerende direktører forklarer uddybbende “håndbold er en god arena til at pleje kunderelationer, og at der ikke findes mange sportsgrene der er lige så humane som håndbold.” 

Europæisk sponsorat i vente? 

Som nævnt har Daikin flere afdelinger, og er repræsenteret i hele 16 lande fordelt over Europa, hvor flere af dem er stærke håndboldnationer. Den tyske afdeling har nu investeret i deres håndboldliga, og der bliver fulgt tæt med fra deres Europæiske hovedsæde i Belgien, som også gav grønt lys til investeringen. Det kan dermed ikke udelukkes at der ville komme yderligere investeringer fra firmaet i fremtiden. 

 

Det læser de besøgende på EUROPAMESTER lige nu

MEST LÆSTE - SPORTSNYHEDER

SENESTE SPORTSNYHEDER